Waarom-je-kiest-voor-cameradeals-vinkjes
Wij zijn door Kamera-Express.nl gekozen als één van de top-20 fotografieblogs!

Sony A7s III vs Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: welke is de beste camera voor jou?

De Sony A7s III en Canon EOS R5 (en EOS R6) zijn de meest besproken camera’s van deze zomer, maar de Panasonic Lumix S1H uit 2019 mag je zeker niet afschrijven. Alle drie de camera’s hebben een full frame sensor met geweldige filmmogelijkheden en behoren tot de beste 4K camera’s van dit moment. De EOS R5 lijkt meer op een traditionele hybride camera (Zoals de EOS 5D IV) die toevallig ook 8K schiet, terwijl de S1H en A7s III specifiek zijn gemaakt voor het opnemen van de hoogste kwaliteit film. Ondanks het feit dat de Panasonic S1H al een goed jaar oud is, heeft deze een aantal voordelen die de andere twee niet hebben.

De Panasonic Lumix S1H en de Sony A7s III zijn de grootste concurrenten van elkaar op het gebied van video. De Canon EOS R5 is eigenlijk meer een toestel voor fotografen, met óók goede video-specificaties. Door de iet wat vage marketing van Canon leek dit echter een camera te zijn voor filmmakers. Alle drie de modellen zijn voor professionals en vallen met hun prijzen van €3799 tot €4550 in de high-end categorie.

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Eigenschappen en prijzen

Canon EOS R5:

Canon-EOS-R5-systeemcamera-cameradeals.be

Canon EOS R5

  • 45MP full-frame sensor
  • 8K/30p, 4K/120p
  • Internal 12-bit RAW video
  • Phase-detection AF
  • One SD, one CFexpress Type B card slot

Lees review

 

Sony A7S III:

Sony-a7s-II-vs-A7s-III-review-cameradeals

Sony A7s III

  • 12MP full-frame sensor
  • 4.2K/60p, 4K/120p
  • 16-bit RAW output
  • Phase-detection AF
  • Dual SD/CFexpress Type A card slots

lees review

 

Panasonic Lumix S1H:

Panasonic-lumix-s1h-atomos-ninja-v-firmware-update-raw-6k-film-cameradeals.be

Panasonic S1H

  • 24MP full-frame sensor
  • 6K/24p, 5.9K/30p (full frame)
  • 4K/60p (super 35 crop)
  • 12-bit RAW output
  • Contrast-detection AF
  • Dual SD card slots

lees review

Prijsgeschiedenis
×
Prijsgeschiedenis voor Panasonic Lumix DC-S1H Mirrorless Digital Camera (Body Only)
Laatste updates:
  • €3.361,99 - 30/05/2020
  • €3.498,99 - 09/05/2020
  • €3.569,99 - 02/05/2020
Sinds: 02/05/2020
  • Hoogste prijs: €3.569,99 - 02/05/2020
  • Laagste prijs: €3.361,99 - 30/05/2020

 

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Sensor en video kwaliteit

Het eerste en een van de grootste verschillen tussen de drie is de resolutie. Hoewel elke camera full frame is, steekt de EOS R5 er bovenuit met 45 megapixels, waar de S1H er 24 en A7s III er ‘maar’ 12 heeft. Echter zijn pixels op de A7s III groter, waardoor er veel meer licht kan worden opgevangen. Later hier meer over.

De Canon sensor heeft exact het aantal pixels (8,192 horizontaal) om DCI 8K video op te kunnen nemen. De Sony is gemaakt om 1:1 4K film vast te leggen. Het is ook mogelijk om 4.2K of 4K met een 1.1x crop op te nemen. De S1H zit er precies tussenin en levert 6K (technisch 5.9K in 16:9) af. 6K is mogelijk in 3:2 formaat.

Canon EOS R5 video

Terwijl de EOS R5 het wint op het gebied van scherpte, is het schieten van 8K video in veel gevallen niet praktisch door de enorme videobestanden die het produceert en computer snelheid die het vraagt. Uiteraard kan je de 8K gebruiken om oversampled 4K beeld te maken. Echter oververhit de R5 behoorlijk op het schieten van 8K én 4K. Wanneer je filmt in de standaard 4K modus, waarbij het minder scherpe line-skipping i.p.v oversampling wordt gebruikt, oververhit de camera niet snel, maar je levert wel in aan scherpte. Op dit gebied doen de S1H en A7s III het een stuk beter.

Sony A7s III video

De A7s III heeft minder, maar veel grotere pixels dan de andere twee. Dit heeft als positief gevolg dat je veel langer kan filmen bij weinig licht. Die is te zien aan de maximale ISO-waarde die verder gaat dan die van de S1H en EOS R5. De A7s III is daarentegen wel de enige camera die niet in 17:9 aspect ratio’s kan schieten. Echter is dit wel te implementeren middels toekomstige firmware updates.

Panasonic S1H video

De Panasonic Lumix S1H neemt de leiding wanneer het tot video resolutie komt en geeft zelfs meer mogelijkheden op het gebied van aspect ratio dan de EOS R5. De S1H kan namelijk filmen in 6K 3:2, 5.9K 16:9 en 4K DCI 17:9. Een aantal anamorphic opties horen hier ook bij, maar daarbij wordt een crop ingezet. De camera verliest het op frames per seconde snelheid. In 4K haal je 60fps met een crop en wil je de volledige sensor gebruiken, dan haal je maar 24 of 30fps. De Canon en Sony kunnen beiden filmen in 4K 120fps waarbij de volledige sensor zonder crop wordt gebruikt.

Met 60fps 4K kan je prima uit de voeten en het hangt volledig van jouw filmstijl af of je 4K 120 fps echt nodig hebt.

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Compressie en RAW video

Alle drie de camera’s richten zich op professionele filmmakers en bieden meerdere compressie mogelijkheden aan. Zo is het voor alle modellen mogelijk om op te nemen in 10-bit 4:2:2 met platte (log) kleurprofielen. Ook is het mogelijk om de camera’s op All Intra-frame (All-I) compressie te zetten. Hierbij wordt elk frame als een still frame opgeslagen, wat het bewerken op de computer makkelijker maakt. Om in deze strand te filmen heb je echter wel hoge bit rates nodig om dezelfde kwaliteit als inter-frame compressie te krijgen, wat de bestanden een stuk groter maakt.

Canon EOS R5 bit rates

All-I bit rates op de EOS R5 verschillen enorm en hangen af van de resolutie die je gebruikt. Op 8K wordt er tot 1,300 megabits per seconde (Mbps) gebruikt bij 24 of 30fps. Bij lagere resoluties zijn deze aantallen ook een stuk lager, met 4K/120fps als uitzondering: 1,800Mbps.

Sony A7s III bit rates

De All-I compressie is bij Sony op 4K/120fps niet beschikbaar, maar bij minder fps zijn de bit rates respectievelijk 240Mbps bij 4K/24p, 300Mbps bij 30fps en 600Mbps bij 60p.

Canon-EOS-R5-8k-film-settings-cameradea;s.be

Panasonic Lumix S1H bit rates

De maximale bit rate op de Panasonic S1H is 400Mbps bij 4K/24 of 30p. All-I compressie in niet mogelijk bij 4K/60p en hierbij wordt je film in 200Mbps opgenomen. Op 24 en 30 fps heeft de S1H dus meer data om mee te werken dan de A7s III en R5, maar wat dit exact doet voor de videokwaliteit kan je alleen in videovergelijking zien.

RAW video

Heb je liever helemaal geen compressie, dan is het opnemen van RAW-film met alle drie modellen mogelijk. Waar de EOS R5 je 8K 12-bit RAW film intern laat opnemen, heb je bij lage resoluties geen RAW opties. De 8K RAW optie kan alleen maar intern en dit is niet mogelijk via een externe recorder. Voor de R5 geldt dat het werken met RAW bijna niet te doen is, aangezien deze met flink oververhittingsproblemen kampt. Ga je toch wel voor het opnemen van RAW, zorg dan voor de allersnelste computer die er is, want het zijn enorme grote en zware bestanden.

RAW-opnames intern zijn niet mogelijk voor zowel de Panasonic en Sony, maar je kan dit wel extern doen via HDMI in het Apple ProRes RAW formaat en de Atomos Ninja V recorder. In deze modus verzendt de A7s III een 16-bit signaal, terwijl de S1H een signaal van 12-bit verzendt. Dit lijkt misschien een enorm verschil, maar het materiaal van beide camera’s wordt door de Atomos als een 12-bit Apple ProRes Raw signaal opgeslagen. De S1H kan de 5.9K resolutie ook als RAW uitsturen, wat de Panasonic een voordeel geeft in RAW als het over scherpte gaat.

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Ontwerp

Grote verschillen vinden we dus in de sensor megapixels, maar ook in het ontwerp. Qua uiterlijk en formaat zijn ze allen zeer verschillend. De Panasonic Lumix S1H is met 1052 gram de zwaarste van de drie en zelfs 400 gram zwaarder dan de 680 gram wegende Sony A7s III. De Canon EOS R5 zit in het midden met 734 gram.

Panasonic Lumix DC-S1H systeemcamera - Cameradeals.be

Panasonic Lumix DC-S1H

Ventilatie

De S1H is niet alleen het zwaarst, maar ook het grootst en dat is niet zonder reden. In de extra ruimte tussen de sensor en LCD is een ventilator aangebracht die het systeem altijd koel houdt. Terwijl de Canon kleiner is, heeft deze geen ventilatiesysteem en oververhit extreem snel. Het bijzondere is dat de Panasonic S1H nog steeds spatwaterdicht is, ondanks het feit dat er een ventilator is aangebracht.

Volgens Panasonic kan je ongelimiteerd filmen zonder dat de camera ooit oververhit, terwijl de Sony pas oververhit na een uur op 4K/60p. Canon claimt 30 minuten te kunnen filmen in 4K/60p, maar tests hebben al aangetoond dat zowel de Canon als Sony hun beloofde tijd niet halen. Panasonic S1H is dus de meest betrouwbare als je voor lange tijd wil filmen zonder oververhitting.

Top-display en knoppen

Door het grote ontwerp van de S1H is er meer ruimte voor (grotere) knoppen en een groot display aan de bovenzijde. Hierop zie je alle belangrijke instellingen in een oogopslag. De Canon heeft minder knoppen en een kleiner display met minder info, terwijl de A7s III helemaal geen display aan de bovenzijde heeft.

Zoeker & LCD scherm resolutie

De drie camera’s hebben allen een hele goede zoeker, maar de Sony wint het met gemak. De A7s III heft een zoeker met 9.44-miljoen dot resolutie en de S1H en R5 hebben beide een 5.7-miljoen dot zoeker. Dezelfde twee modellen hebben een LCD-scherm met een resolutie van meer dan 2 miljoen pixels, terwijl die van de A7s III er maar 1.44 miljoen heeft. Sony heeft wel eindelijk een nieuwe menu structuur gemaakt die werkt met touch functies. Voor het eerst is het scherm ook kantelbaar, maar dat is iets waar Sony al jaren te laat mee is. Niets bijzonders dus.

Sony-a7s-II-vs-A7s-III-review-cameradeals

Sony A7s III

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Opslag

Een dubbele kaartsleuf is voor filmmakers van groot belang en alle drie de camera’s hebben twee kaartsleuven. Het voordeel hierbij is dat je in sommige modi simultaan kan opnemen, waardoor je direct een back-up hebt. Een andere mogelijkheid is dat de camera automatisch van kaart wisselt wanneer er een vol is.

De Panasonic S1H is het meest traditioneel en maakt gebruik van twee SD UHS-II kaartsleuven. De A7s III accepteert zowel SD als de nieuwe CFexpress Type A kaarten. De EOS R5 accepteert één SD-kaart en één CFexpress Type B kaart.

Sony-a7s-II-vs-A7s-III-review-cameradeals

Sony A7s III gebruikt 1 slot voor 2 soorten kaarten

CFexpress Type A kaarten zijn kleiner dan Type B en fysiek ongeveer hetzelfde formaat als SD-kaarten. Hierdoor kon Sony een ontwerp maken waarbij beide soorten kaarten in één slot passen. CFexpress Type A is sneller dan een SD-kaart, maar wel langzamer dan de Type B kaarten gebruikt door Canon. De Type A kaarten worden (op dit moment) nog niet gemaakt door externe partijen en tot nu toe heeft alleen Sony deze op de markt gebracht. Voor een kaart van 160GB leg je ongeveer €440 neer.

In de S1H en A7s III passen ook V90-SD kaarten en die zijn snel genoeg voor elke opname modus. Bij de Sony zijn de CFexpress kaarten vooral handig wanneer je snel data wil inladen over overzetten. Voor de Canon is de CFexpress Type B kaart essentieel voor het opnemen van 8K en 4K/120P video.

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Autofocus

Het bedrijf met de langste en beste geschiedenis qua autofocus op systeemcamera’s is Sony. Echter is Canon helemaal bij met de EOS R5 en beide modellen hebben on-chip phase-detectie. De S1H maakt gebruikt van contrast-detectie, wat minder snel en intelligent is. Phase-detectie is ‘slimmer’ dan contrast-detectie omdat het niet alleen zien wanneer een object uit focus is, maar ook waar in beeld het hoofdobject zich bevindt en waar en hoeveel hoeveel focus er aanwezig moet zijn. Bij de contrast detectie kan ‘jagen’ ontstaan, het zoeken naar de juiste focus.

Maakt dat de focus van de S1H slecht? Nee, niet per se. Panasonic gebruikt Depth from Defocus, waarbij de informatie van de blur in de lens wordt gebruikt om te weten waar een object zich bevindt, net zoals bij Phase-detectie. Dit systeem is erg snel, maar levert vaak problemen wanneer deze in continu-focus modus staat, iets dat je veel gebruikt in film. Ben je een run-and-gun docu filmer, dan is de focus van de S1H waarschijnlijk niet voor jou en hebben de A7s III en EOS R5 het voordeel.

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Stabilisatie

Als we het hebben over stabilisatie, dan doen alle drie de camera’s goede zaken. Stabiliseren gebeurd in de body op 5-assen en met de juiste lens kan het zelfs nóg stabieler. In de A7s III krijg je eens stabilisatie van 5.5 stops licht, de S1H haalt 6.5 stops en de EOS R5 zelfs 8 stops.

Echter is het aantal stops voornamelijk relevant voor fotografie omdat dit helpt bij het toepassen van langere sluitertijden, iets dat je doorgaans niet doet bij film. Qua stabilisatie heeft Sony geen geweldige naam als je het vergelijkt met die van Panasonic. Canon is nieuw en heeft 8 stops (i.c.m. de juiste lens) mogelijk gemaakt. 8-stops is een overkill voor film, maar beter te veel dan te weinig. Hoe dan ook, alle modellen zit hier helemaal goed.

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Audio

In de filmwereld gaat het 50% om het beeld en 50% om het geluid. Zonder goed geluid kan je het product net zo goed in de prullenbak gooien. Uiteraard hebben de Canon R5, Sony A7s III en Panasonic S1H alle belangrijkste audio aspecten aan boord. Denk hierbij aan een 3.5mm koptelefoon aansluiting en een apart microfoon aansluiting. De A7s III en S1H hebben zelfs een extra XLR adapter waardoor je tot 2 professionele XLR microfoons kan aansluiting. De Sony geeft je ook de mogelijkheid om intern vier aparte audiokanalen op te nemen, iets dat je niet vaak ziet buiten de cinema(camera) wereld.

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Fotografie

Qua fotografie zien we enorme verschillen, maar dat hoeft niet veel uit te maken. De sensor van de EOS R5 heeft 45 megapixels en heeft daarmee de meeste details. De S1H heeft 24 megapixels en de A7s III 12. Twaalf megapixels is weinig, maar meer dan genoeg als je jouw beelden alleen deelt op social media. Wil je liever printen en uitsneden maken, dan moet je sowieso voor de 45 megapixels van de EOS R5 gaan.

De R5 is ook de snelste camera waar je tot 20 frames per seconde schiet op volledige resolutie met de elektronische sluiter of 12fps met de mechanische sluiter. Ook belangrijk is dat de continu-autofocus op elke modus beschikbaar is. Dankzij de snelle CFexpress Type B kaarten kan je tot 180 RAW foto’s in burst-modus schieten. De A7s III schiet 10 foto’s per seconde, terwijl de S1H er maar 9 schiet en 6 wanneer Continu-AF aanstaat.

Het moge duidelijk zijn dat de EOS R5 de enige is die ook professionele fotografen aanspreekt en de betere camera is als we het hebben over fotografie. Maar mocht je je meer richten op fotografie dan film, dan kan je beter voor een ander model zoals de Sony A7R IV of Panasonic Lumix S1R gaan. Beide hebben een grotere resolutie dan de EOS R5 en zijn sneller.

terug naar menu ↑

Sony A7s III vs. Canon EOS R5 vs Panasonic S1H: Conclusie

Een duidelijke winnaar is er niet aangezien het afhangt van wat jouw stijl en wensen zijn, maar ze staan alle drie hoog in onze lijst van beste 4K camera’s voor film. Op gebied van 4K video wint de A7s III het dankzij de hoge frame rates 4K/120P, maar voor zowel de R5 als A7s III zijn oververhitting een probleem. De S1H kan alleen maar in 4K/60p schieten, maar wel zonder enige tijd en oververhitting limiet.

Qua film mogelijkheden kan je het best voor de Panasonic S1H gaan. Ja, de EOS R5 schiet in 8K, maar bij de Panasonic heb je ook de mogelijkheid om te kiezen voor de 3:2 ratio (en andere ratio’s). Dit geeft je in de post-productie meer mogelijkheden qua uitsneden. De EOS R8 12-bit RAW is natuurlijk een geweldige eigenschap, maar kan je alleen inzetten als de shots goed plant. Anders oververhit de camera en zitten je kaarten in no-time vol.

Denk ook aan hoe de camera wil inzetten. Werk je veel op professionele en grotere sets, dan zijn de S1H en R5 makkelijk om te vervoeren. Draai je veel buiten in documentaire stijl en is autofocus een must, dan is de A7S III wellicht een betere optie.

Canon EOS R5 voor wie: Voor de professionele fotograaf die ook wil filmen (of andersom).

Sony A7s III voor wie: Gemaakt voor filmmakers die in elke lichtomstandigheid uit de voeten moeten kunnen. Het is de kleinste camera van de drie en autofocus is geweldig. Een goede keus voor docu makers.

Panasonic S1H voor wie: Wellicht de beste keus voor cinematische beelden en als je wil gaan voor de allerhoogste kwaliteit aan beeld.

Nogmaals, staar je niet blind op 8K resolutie. In de praktijk ga je dit waarschijnlijk niet veel gebruiken, tenzij je budget oneindig is en je daarmee vele geheugenkaarten, recorders en een nieuwe PC kan aanschaffen.

Prijs

De prijs is natuurlijk belangrijk en de Panasonic S1H wint het daarbij met een prijs van €3799. De Sony A7s III kost €4200 en de EOS R5 €4550. Een groot prijsverschil tussen de Panasonic en de rest, wat je eventueel kan gebruiken voor een mooi objectief.

Prijzen voor de Panasonic S1H

Prijsgeschiedenis
×
Prijsgeschiedenis voor Panasonic Lumix DC-S1H Mirrorless Digital Camera (Body Only)
Laatste updates:
  • €3.361,99 - 30/05/2020
  • €3.498,99 - 09/05/2020
  • €3.569,99 - 02/05/2020
Sinds: 02/05/2020
  • Hoogste prijs: €3.569,99 - 02/05/2020
  • Laagste prijs: €3.361,99 - 30/05/2020

Prijzen voor de Canon EOS R5

Prijzen voor de Sony A7s III

 

Wat is CameraDeals.be?

Wij van CameraDeals.be vinden voor jou de beste camera en objectief prijs in Nederlandse en Belgische webshops. Onze website is 100% onafhankelijk en wij vergelijken prijzen, schrijven reviews en artikelen met tips en camera informatie. Daarbij geven we je het laatste nieuws op camera en fotografie gebied. Op die manier helpen wij bij het vinden en kopen van de beste lens, camera en accessoires. Ga naar het camera overzicht om het volledige aanbod van lenzen, camera’s en accessoires te vinden. Voeg ze toe aan je favorieten of vergelijk eigenschappen in de camera vergelijker.

CameraDeals bestaat dankzij jou! Wanneer je via een van onze links een product koopt, ontvangen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dit heeft geen effect op de prijs van het product. Dank je wel!

De beste camera’s en drones van dit moment

Beste-lijsten-omslag-330

beste-4k-6k-8k-camera-van-dit-moment

Bekijk onze Top- en beste lijsten en zie wat de beste camera van dit moment is.

Camera keuzehulp

We hebben een aantal handige gidsen en artikelen voor je opgesteld om je te helpen de beste camera voor jou te kiezen

Tips-voor-het-kiezen-van-een-camera-en-vergelijken-van-prijzen-364

Weet je niet wat wel of niet belangrijk is bij het uitzoeken van een camera? Lees onze camera kies-tips gids en je bent helemaal bij!

Camera Termen Woordenboek | CameraDeals.be

Er worden allerlei camera termen en woorden gebruikt, maar het is niet gek als je soms niet weet wat ze betekenen. In ons woordenboek leggen we de meest voorkomende camerawoorden voor je uit.

Welke-camera-past-bij-mij Camera Deals

Wil je eerst uitzoeken welk type fotograaf jij bent en welke camerasoort bij je past? Bekijk dan ons camerasoort kiezen stappenplan.

Camera online (uit het buitenland) kopen veilig?

Is het veilig om camera’s vanuit Nederland, Duitsland of Frankrijk te kopen? Ja! Je kan daar meer over lezen in ons uitgebreide artikel over camera’s online kopen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang kortingen en camera deals in je inbox!

CameraDeals.be logo

Nieuws en recente posts

Wij horen heel graag wat jij er van vindt!

Laat een reactie achter

Camera Deals
Logo
CameraNu Logo
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0